1) Acceptă-l pe copil aşa cum este şi ajută-l să facă şi el acelaşi lucru. Desigur, fiecare putem să evoluăm, să ne corectăm
defectele şi să fim mai buni. În acelaşi timp însă, avem nevoie ca cei din jur
să ne accepte aşa cum suntem şi să ne sprijine în procesul de dezvoltare. Evită să îl defineşti pe copilul tău în funcţie de reuşitele sau nereuşitele sale şi
să îi arăţi că îl apreciezi pentru ceea ce este. Va fi mai pregătit în acest
fel atât pentru succes, cât şi pentru esec.
defectele şi să fim mai buni. În acelaşi timp însă, avem nevoie ca cei din jur
să ne accepte aşa cum suntem şi să ne sprijine în procesul de dezvoltare. Evită să îl defineşti pe copilul tău în funcţie de reuşitele sau nereuşitele sale şi
să îi arăţi că îl apreciezi pentru ceea ce este. Va fi mai pregătit în acest
fel atât pentru succes, cât şi pentru esec.
2) Vorbeşte-i despre succes şi eşec. „Nu există eşec, există doar feedback”este o frază care îl poate ajuta pe copil, dar şi
pe tine, să priviţi rezultatele obţinute într-o manieră mai relaxată.
Indiferent de rezultatul obţinut, este bine să îl ajuţi pe copil să înveţe din
acesta cum să procedeze mai departe (ce trebuie să schimbe în atitudinea sa, ce
cunoştinţe trebuie să îţi îmbunătăţească etc.).
pe tine, să priviţi rezultatele obţinute într-o manieră mai relaxată.
Indiferent de rezultatul obţinut, este bine să îl ajuţi pe copil să înveţe din
acesta cum să procedeze mai departe (ce trebuie să schimbe în atitudinea sa, ce
cunoştinţe trebuie să îţi îmbunătăţească etc.).
3) Încurajează-l să îşi facă prieteni cu aceleaşi
interese sau preocupări. Îi va fi mai usor să facă faţă stresului dacă are
prieteni care trec prin aceleaşi situaţii ca şi el. Prietenii cu aceleaşi
interese îl menţin pe copil concentrat asupra pregătirii, discutând cu ei
despre ce învaţă şi aflând informaţii noi.
interese sau preocupări. Îi va fi mai usor să facă faţă stresului dacă are
prieteni care trec prin aceleaşi situaţii ca şi el. Prietenii cu aceleaşi
interese îl menţin pe copil concentrat asupra pregătirii, discutând cu ei
despre ce învaţă şi aflând informaţii noi.
4) Explorează gândurile şi emoţiile pe care le
resimte copilul tău faţă de ideea de competiţie. Atât în timpul pregătirii pentru un concurs sau un
examen, cât şi după primirea rezultatelor, este bine să comunici deschis cu
copilul despre ce gândeşte şi simte în legătură cu participarea sa la
competiţie. Îi este frică de momentul competiţiei? Emoţiile îl împiedică să se
pregătească aşa cum şi-ar dori? Este mulţumit de rezultatele obţinute? Orice
altă întrebare de acest fel îl poate ajuta pe copil să îşi exprime gândurile şi
emoţiile referitoare la situaţia de competiţie.
resimte copilul tău faţă de ideea de competiţie. Atât în timpul pregătirii pentru un concurs sau un
examen, cât şi după primirea rezultatelor, este bine să comunici deschis cu
copilul despre ce gândeşte şi simte în legătură cu participarea sa la
competiţie. Îi este frică de momentul competiţiei? Emoţiile îl împiedică să se
pregătească aşa cum şi-ar dori? Este mulţumit de rezultatele obţinute? Orice
altă întrebare de acest fel îl poate ajuta pe copil să îşi exprime gândurile şi
emoţiile referitoare la situaţia de competiţie.
5) Recunoaşte semnele stresului care pot să-şi facă apariţia în cazul copilului tău şi ia măsurile necesare pentru a le îndepărta.
Mai multe informaţii găsiţi aici.