Henri Matisse spunea cu simplitate: “Desenul înseamnă punerea unei linii în jurul unei idei”.
Salvador Dali întregea conceptul: “Desenul reprezintă sinceritatea în arta. Nu e posibil să trişezi. Ori eşti bun, ori nu eşti bun”.
August Renoir exprima, pe undeva, chintesenţa: “Acest desen mi-a luat mai puţin de cinci minute, dar mi-au trebuit şaizeci de ani ca să ajung să-l fac”.
Iar Pablo Picasso sintetiza: „Mi-au trebuit patru ani să învăț să desenez ca Rafael și o viață întreagă ca să învăț să desenez ca un copil”.
Copiii îşi vor manifesta permanent mirarea şi surpriza, încercând să surprindă ineditul lumii, fără a se lăsa influenţati. De fapt, acesta este şi prototipul creativităţii.
Mă simt norocoasă pentru că zilnic îmi desfăşor activitatea printre copii. Învăţ mereu câte ceva nou de la ei şi sper că şi ei învaţă ceva de la mine. E un fel de lege a compesaţiei, un exerciţiu de solidaritate şi un privilegiu, să ne ajutăm unii pe alţii, să fim parteneri cu drepturi egale. Doar mergând pe holuri şi întâlnindu-ne privirile, zâmbim complice şi uneori, unii din ei mă îmbrăţişează. Cei mici mai ales, pentru că cei mari sunt mai reţinuţi în a-şi exprima sentimentele, sunt mai introvertiţi. În plus, cei mari, pentru a compensa acest aspect, vin pentru a-mi cere sfaturi, pentru a sta de vorbă despre diverse subiecte de interes comun. Faptul că am avut o funcţie, cea de consilier educativ, ce viza mai ales creativitatea copiilor şi am fost pe rând profesor, antrenor de fitness, entertainer, prieten, partener m-a ajutat să cunosc sufletul candid al copiilor. Unii din ei şi-au descoperit talentul pe parcursul activităţilor extracurriculare pe care le-am desfăşurat împreună. Cred că aceasta a fost cea mai mare realizare a mea de atunci, faptul că am încurajat unii copii spre domeniul spre care aveau chemare. Sunt mulţi copii talentaţi, dar din diverse motive aceştia nu sunt descoperiţi, sau, din cauza firii sensibile, boeme, se închid şi refuză să-şi dezvăluie adevărata esenţă. E imperios să fie recunoscut acel dinamism clocotitor, acea impetuozitate şi expresivitate specifică vârstei şcolare, acel freamăt permanent sau acea efervescenţă lăuntrică ce conferă copiilor note specifice de creativitate, în funcţie de personalitatea fiecăruia şi disponibilitatea de a se manifesta exterior şi spontan. Creativitatea trebuie stimulată de la vârsta preşcolară, când există în faza ei nealterată, inocentă şi ingenuă. Spontaneitatea, originalitatea, gândirea analogică, laterală, divergentă, descoperirea, metoda euristică de investigare a realităţii, constituie tot atâtea strategii de stimulare a potenţialului creativ. Elanul creator, trebuie încurajat, sprijinit, ajutat. De ce este nevoie de creativitate? Pentru că, acum, mai mult ca niciodată, e nevoie de originalitate, valoare, relevanţă, armonie. Modelarea lumii în ceva mai bun, mai frumos, începe de la vârste fragede şi poate duce prin exerciţiu susţinut la desăvârşire, realizare, la noutate şi frumos de durată, la opere de artă. Libertatea interioară a copilului îi oferă acea îndrăzneală de a se avânta în necunoscut. Dacă nu va simţi acel sentiment de siguranţă prezent în jurul lui, în familie, la şcoală, în lumea sa înconjurătoare, se va închide în sine ca un boboc de floare la frig. Stabilitatea şi iubirea sunt motoarele care vor face să funcţioneze comunicarea, curiozitatea, setea de cunoaştere. E important să dezvoltăm stima de sine şi să stimulăm pasiunile frumoase, cum ar fi desenul. Tocmai datorită faptului că zilnic sunt printre copii, iar unii dintre ei mă consideră apropiată, mă gândesc că aş putea fi, cu succes, un bun ambasador al competiţiei Dream Car Art Contest.
În cadrul activităţilor frumoase desfăşurate împreună cu elevii, am colaborat şi cu colegi de-ai mei, profesori de educaţie muzicală sau educaţie plastică şi am descoperit nişte copii foarte talentaţi. Natura lor ludică îi ajută să fie extrem de inventivi şi să creeze adevărate opere de artă. Pentru a promova în rândul copiilor acest eveniment organizat pentru al treilea an de Toyota România, aş iniţia o întâlnire în sala de festivităţi a şcolii şi aş invita şi reprezentaţi media locali, presa şi radio-ul, pentru a mediatiza această competiţie artistică. Apoi, le-aş explica invitaţilor la eveniment, părinţi, copii, profesori, bunici despre importanţa creativităţii şi participarea la Dream Car Art Contest, o iniţiativă de responsabilizare socială a celor de la Toyota, care an de an organizează această competiţie artistică pentru copiii talentaţi din toată lumea, pornind de la principiul Give something back to society. Aş prezenta câteva din lucrările premiate anii anteriori, o prezentare în Power Point cu desenele talentatului băiat din Moldova, Daniel Modrînga, de exemplu, întreaga gamă de modele Toyota şi nu aş uita să menţionez amploarea acestui eveniment şi faptul că România a avut mulţi premianţi. Câteva desene ale lui Daniel Modrînga, de 16 ani:
În iunie 2013, de exemplu, în Japonia, patru lucrări au ajuns în marea finală, purtând semnătura Ştefaniei Sandu (12 ani), Sorinei Teodora Călinescu (14 ani), Iasminei Maria Receanu (14 ani) şi a lui Ciprian Gheorghinoiu (14 ani). Şi în anii anteriori s-au obţinut medalii care au făcut cinste ţării noastre.